Eu sunt Andrei Ghioc, programator cu o experiență de peste 14 ani. În ultimii 5 ani, m-am implicat activ în dezbaterile privind legislația asociațiilor de proprietari. Am participat la dezbateri publice și grupuri de lucru, unde am avut ocazia să ascult și să înțeleg diversitatea de opinii și provocările cu care se confruntă proprietarii. Am propus soluții concrete pentru problemele de echitate. Consider că toți proprietarii merită un tratament echitabil și că un dialog constructiv este esențial pentru a construi relații de încredere în cadrul asociațiilor. Lucrez pentru a transforma modul în care funcționează aceste organizații, promovând un mediu echitabil, colaborativ și responsabil, bazat pe dialog și pe ascultarea activă a tuturor membrilor comunității.

Legea Asociatiilor de proprietari

Componente sustinute pentru legea Asociatiilor de Proprietari

Organizarea Adunării Generale.

  • Informarea obligatorie a membrilor Asociației de Proprietari despre organizarea Adunărilor Generale să se poată facă și prin metode digitale (email, platforme online dedicate), în funcție de opțiunea fiecărui membru, dar fără a elimina opțiunile existente: de semnare a tabelului nominal sau a trimiterii scrisorilor recomandate cu confirmare de primire și conținut declarant, dacă membrul dorește. Această modificare ar reduce costurile și timpul necesar informării, în special în cazul asociațiilor medii și mari.
  • La solicitarea scrisă a minim 20% dintre membri A.P., organele de conducere vor avea obligația de a organiza Adunare Generală Ordinară, dar și a Adunării Generale Reconvocate, dacă prima în cauză nu a întrunit cvorumul, cu ordinea de zi solicitată, în termen de maxim 30 de zile.
  • Demisia Președintelui. Atribuțiile și obligațiile Președintelui vor înceta imediat după prima Adunare Generală organizată de CEx ulterior demisiei, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data acesteia.
  • Situații excepționale. În cazul excepțional în care Președinte și membri CEx nu își pot îndeplini atribuțiile, pentru minim 3 luni, un grup de minim 3 membri ai A.P. va putea solicita Primăriei suport și supraveghere pentru organizarea unei Adunări Generale în vederea alegerii noilor organe de conducere.
  • Adunările Generale se vor putea organiza și prin videoconferință. Opțiunea de organizare a adunării generale și prin videoconferință va fi opțională membrilor CEx, dar va deveni obligatorie în baza deciziei unei Adunări Generale precedente sau la solicitarea scrisă, cu minim 15 zile înainte, venită din partea a minim 10% dintre membrii Asociației de Proprietari.

Întărirea deciziilor din cadrul Asociațiilor de Proprietari, dar fără ca aceste opțiuni să devină obligatorii pentru toate Asociațiile.

  • Perioada de vot. Se introduce posibilitatea votării propunerilor din cadrul Adunării Generale și în următoarele 1-3 zile calendaristice.
  • Clarificarea tipurilor de vot din cadrul tuturor Adunărilor Generale.
    • Pentru alegerea organelor de conducere, modificarea regulamentului de ordine interioară și alte decizii similare, votul se va exprima pe principiul “1 membru = 1 vot”.
    • Pentru deciziile privind bugetele și fondurile asociației, votul se va exprima proporțional cu cota-parte indiviză deținută de fiecare membru.
  • Clarificare statutului de membru în cazul coproprietarilor. În cazul proprietăților deținute în coproprietate de 2 sau mai multe persoane, acestea să fie reprezentate de o singură persoană.
  • Reprezentare prin împuternicire. Orice persoană prezentă în Adunarea Generală, prin împuternicire scrisă, va putea reprezenta un singur membru, indiferent dacă persoana prezentă este membru sau nu.
  • Ponderea maximă a unui vot. Se extinde limita ponderii maxime a unui vot la 1/3 (33,33(3)%) din totalul voturilor, nu doar în Adunarea de Constituire a Asociației de Proprietari.

Cheltuieli distribuite pe număr de unități.

Se propune posibilitatea distribuirii anumitor cheltuieli pe număr de unități, în cazul în care acestea vizează servicii sau produse utilizate individual de fiecare proprietate (ex: schimbarea interfonului, schimbarea cutiilor poștale).

Protecția viitorilor proprietari.

  • Valabilitate adeverință vânzare proprietate. Termenul de valabilitate al adeverinței necesare la vânzarea unei proprietăți se reduce la 15 zile.
  • Informații suplimentare în adeverință. Adeverința va include informații privind eventualele costuri suplimentare aferente exclusiv proprietății care se vinde, pentru a evita situațiile în care noul proprietar suportă cheltuieli generate anterior achiziției.

Modificari asupra Comitetului Executiv

  • Mărirea limitei numărului de membri ai CEx. Numărul maxim de membri ai CEx va în funcție de numărul de clădiri, scări sau tronsoane din cadrul asociației, dar nu mai mic de 4 membri.
  • Convocarea ședințelor CEx. Ședințele CEx vor putea fi convocate cu o zi înainte și se va permite utilizarea metodelor digitale de comunicare (email, platforme online).
  • Redistribuirea atribuțiilor organelor de conducere. Anumite atribuții ale Președintelui sau CEx-ului vor putea fi delegate Administratorului, cu acordul scris al acestuia. Lista atribuțiilor redistribuite va fi stabilită doar în Adunarea Generală. In cazul schimbării Administratorului, noul Administrator va trebui să își exprime acordul scris pentru preluarea atribuțiilor transferate.
  • Corelarea între atribuții și sancțiuni pentru organele de conducere. Se va realiza o corelare mai clară și detaliată între atribuțiile și obligațiile organelor de conducere și sancțiunile aplicabile în caz de nerespectare a acestora.

Vă încurajez să participați activ la Adunările Generale ale Asociației Voastre de Proprietari! Vocea ta contează! Implică-te și contribuie la decizii mai transparente și o comunitate mai unită.